Saturday, May 1, 2010

kisah aku sebagai seorang buruh pekerja

Salam.. amboi seronok semua ya.. cuti. Yea.. hari ni 1hb Mei, Hari Buruh Sedunia dan Malaysia juga tidak terkecuali saban tahun meraikannya. Aku pun buruh. ishh, xbest la panggil buruh.. pekerja la. ke kuli?

Apa pun aku sangat bersyukur kerana tidak termasuk dalam golongan 36 ribu penduduk Malaysia yang menganggur. Alhamdulillah, sebulan selepas graduate aku berpeluang menimba pengalaman bekerja di Pejabat Pelajaran Daerah Pasir Mas. Kebetulan mereka memerlukan pembantu akaun sambilan masa tu. Okay la kan, mula2 nak belajar. Memang banyak aku belajar kat situ..

with my colleagues, Kak Ha & Steve

welcoming new boss

dinner with Timbalan Menteri Pelajaran M'sia

Beberapa bulan menimba pengalaman di PPD, aku dapat offer kerja di Sime Darby Healthcare. Bermula la kembali episod aku sebagai seorang perantau. *cehh, macam jauh sangat. Kalau dulu menimba ilmu, sekarang menimba ilmu+pengalaman+rezeki. fuhhh..


Kat SDH, aku ditempatkan di Finance Department.. department paling penting+paling dihormati? fuyooo.. ha3. xde la, semua department penting. Tapi dihormati mungkin. Department kami memang dipandang tinggi dan kami berurusan dengan bosses je, chewahh. (gurau je la korang, jgn amik serius) Masa interview pun, aku sudah dimaklumkan hal ini. Kat finance dept ada 3 orang je dan kami report terus ke Chief Financial Officer (CFO) dan menguruskan kewangan 3 buah hospital & 1 Nursing College di bawah SDH Group.

Bila aku mula keje kat sini, aku boleh nampak perbezaan yang amat ketara la antara kerja gomen ngan swasta. Sangat ketara. Aku tak tahu la company swasta lain, aku bcakap pasal opis aku. hahaha.. Apa yang ketara ofkos cara mereka bekerja. Ya Ampun, kalau kat PPD dulu, balik sharp pukul 5. Pukul 5.30 tu dah sunyi la.. Tapi kat sini, selagi xpukul 7malam xcecah tanah la kami. Kalau dulu (awal2 keje kan xde keje sangat), aku nak blah pukul 6.15 memang rasa segan giler..

Lagi satu beza ialah kat gomen punya opis, hubungan sesama staff rapat.. petang2 kami boleh lepak 5-10 mins untuk makan pisang goreng bersama. Kat sini, xde sume tu. Kalau ada pun, mybe musim2 raya, chinese new year.. vendors belanja2 kami. Tapi xde la makan ber3 je.. ha3. Department kami satu opis dengan accounting dept & business development dept la. So lebih kurang 20 orang la. Happening gak la..

apart of finance+acctg dept with CFO

with COO & CFO

Setakat ni, yess.. aku dah capai hasratku. Memang inilah minat aku, finance..mata duitan. Tapi ini baru permulaan. Perjalanan aku masih jauhhh.. Banyak lagi aku nak tempuh dan nak capai. Alhamdulillah dipermudahkan olehNya, aku dah berjaya masuk ke dalam bidang yang aku suka, cuma kini aku perlu daki dan terus mendaki..

Whatever it is, inilah tempat yang diamanahkan untuk aku mengabdikan diri kepada Allah. Kerapkali jugak rasa tension, marah, frust dan bengang masa bekerja. Tapi aku cuba sedaya upaya untuk bersabar dengan mengingatkan diri sendiri bahawa semoga pekerjaanku ini menjadi tasbihku kepada Allah dan sejadah panjangku menuju syurgaNya. Semoga setiap langkahku dituntun oleh Allah menuju redhaNya dan menjadi amal soleh buatku, ibubapaku dan para guru yang telah mengajarku. Amin.. :)


p/s: slamat bkerja buat kwn2 acctg yang kena buat closing di hari buruh ini.. lalalala

♥ anish ♥

No comments:

Post a Comment