Friday, May 7, 2010

'hepi bday' ATS_Anis!!

'Salam... Tahniah! Anda telah terpilih sebagai ATS bagi Training KL 32 pd 8-10 May di Grand Ballroom Flamingo Hotel. Anda wajib menghadiri briefing ATS pada 7 May (khamis) jam 8.30 malam di Hotel Flamingo. Terima kasih.'

Itulah sms pertama aku terima daripada perantara ATS, kak Ramlah setahun yang lalu. Melompat aku masa tu. hehe.. Alhamdulillah, genap sudah setahun aku berkhidmat, 'bertugas' sebagai Advance Training Series (ATS) bagi ESQ 165 Training. First pengalaman aku di training KL 32 di Flamingo Hotel, Ampang. Takut, blur, cuak, excited semua ada. Di kalangan 30 orang ATS bertugas, hanya 2 orang 1st timer.. aku dan abg Din. Alhamdulillah, aku banyak diberi tunjuk ajar oleh senior2 terutamanya coordinator masa tu, Jun.


Waktu meeting, aku ditanya mengapa setelah hampir setahun join ESQ (Julai 2008) baru nak jadi ATS. haha.. entah la, sungguh aku xde jawapan untuk soalan itu. Memang sejak join ESQ, aku x pernah miss recharge public training. Sampai ada antara ATS tu cakap, ni muka biasa ni.. dah selalu nampak. haha.. Tapi kenapa ye, aku xjadi ATS?? Ahh, mungkin belum dibuka hati untuk ke situ..

Ramai kawan2 aku tanya ape ko buat kat training tu.. banyak sangat gambar2 training. Nak ajak keluar weekend pun susah, asyik training je. hehe.. yeaa, inilah keje / aktiviti aku di hari minggu. Tapi sebenarnya bukan setiap minggu pun aku jadi ATS ni. Tapi aku cuba untuk 'bertugas' sekurang2nya sekali sebulan. Kalau x dapat bertugas dalam jangka masa sebulan, huh.. xsenang duduk aku dibuatnya.

Kami bukan dibayar, bukan diupah.. kami hanya berkhidmat secara sukarela.. penuh keikhlasan insyaAllah. Tugas kami untuk membantu para trainers mengendalikan training, mengawasi dan membantu para peserta sepanjang training berlangsung. Sebelum diperkenalkan, para peserta pasti akan tertanya2 siapakah gerangan barisan berseragam hitam itu.. menyambut dan menyapa mereka dengan senyuman, penuh keramahan insyaAllah.. sampai ada yg berkenan nak buat menantu.haha

Paling dinanti2 oleh para ATS ialah waktu energize.. bila trainers cakap, "para sahabat kita ATS, maju ke hadapan!" lari3.. semangat!! Kalau basic training, jalur gemilang, ikrar dan ofkos lagu demi matahari. Kalau MCB plak, apa lagi.. capoera dan tinju Muhamad Ali laa.. best3


capoera & demi matahari

Walau tidak dibayar sesen pun, sungguh kami bahagia. Setiap kali pulang dari training, kami tak pulang dengan tangan kosong.. kami bawak pulang kebahagiaan yang amat sangat, kenangan yang indah, pengalaman yang berharga serta silaturahim & persaudaraan yang erat sesama ATS, trainers, alumni dan juga peserta. Aku yakin, itulah yang dirasakan oleh semua ATS. Sehari je selepas hari training, kami akan kembali merindui suasana training tu.. seriussss!!!


ukhuwah antara trainers, ATS, alumni & peserta

Lepas training jugak, bagi kami yang aktif facebook, akan upload & tag gambar2.. di situlah penyambung ukhuwah yang terjalin erat sesama kami.. umpama adik beradik padahal ada antara kami hanya sempat kenal selama 3 hari training tersebut.. tu pun belum tentu sempat nak borak2. haha..

Again Anis, happy ATS day! Semoga panjang umur dan jodoh bersama ATS ESQ.. hehe. Ya Allah, aku mencintai 'tugasku' ini kerana ia mendekatkanku kepadaMu.. Engkau permudahkan aku, izinkan aku untuk terus berbakti dan jadikanlah ia sebagai amal soleh buatku dan mengalir terus kepada kedua ibubapaku.. amin~


♥ anish ♥

No comments:

Post a Comment