Wednesday, May 26, 2010

bila kegelapan menyelubungi diri

Salam.. entah apa2 je tajuk entry aku nih. haha.. entry kali ni simple je. saje nak cerita.. pukul 8.37 tadi, tengah syok aku berfacebooking tetiba je gelap. semua lampu padam, termasuklah laptop aku. aduhh..

Terus aku bangun bukak tingkap, skodeng intai jiran2 sebelah. Seluruh kawasan blok aku gelap. Budak2 yang datang ngaji dengan jiran sebelah rumahku menjerit2.. Dorang cakap, takut nak balik. xtau la betul2 takut ke mengada. haha. Pastu tetiba plak, aku dengar dorang mula berselawat ramai2, semakin lama makin kuat. Pastu aku nampak dorang jalan beramai2 berpimpin tangan sebelum berpisah di selekoh dan lari lintang pukang menuju ke rumah masing2. haha.. tergelak aku tengok gelagat dorang.

Lama gak termenung kat tingkap tuh.. xtau nak buat apa. Tetiba terdengar laungan azan dari surau sebelah blok aku.. tanpa pembesar suara, azan dilaungkan. Ya Allah, penuh syahdu, menusuk ke dalam hati. Merdu, lunak.. lain dari yang biasa.. pitching xlari langsung. Padahal aku yakin tu adalah muazim yang biasa melaungkan azan di surau tu. Mungkin ikhlas dari hati dia melaungkannya walaupun tidak pasti didengari orang2 sekeliling atau tidak. Bukan la aku nak kata selama ni dia x ikhlas.. hehe.

Jiran2 dah ramai keluar dari rumah masing2.. tak tahan panas kot. Berborak2 kat luar pun best jugak. Aku pun kepanasan dalam rumah ni. So aku bukak sikit pintu dengan harapan ada la angin msuk. Pastu dengan bantuan lampu hp, aku cari lilin dalam laci.. uikk, ada 1 je.. tu pun dah guna separuh.. adehh.

~ lilin yang berbakti hingga ke nafas terakhirnya ~

So, apa aktiviti aku dalam gelap ni?? Plan nak masak roti sardin untuk breakfast besok dah tergendala. Hmm.. takkan nak tido terus kot. So aku masuk bilik, aku amik longgokan kain baju yang dah 2 hari kat situ tak berlipat, aku lipat. Alhamdulillah, siap jugak. Kalau tak, hari jumaat la baru masuk almari baju2 tu. hehe.. wa manyak busy maa.. (konon)

Selesai je masukkan baju2 ke dalam almari.. tup, lampu dah menyala balik.. Bersorak budak2, anak2 jiran sebelah. Alhamdulillah.. setengah jam je kami bergelap. Aku tiup lilin yang hampir abis tu. Teringat lak kat adik2. Kalau kat rumah, sure berebut nak tiup lilin tu.. tiup lilin birthday la konon. hahha..

Sekarang dah cerah balik.. cuma 1 je yang masih gelap. ape dia?? tue, di hujung sana.. laptop tu masih menggelap. kesian dia. hahaha.. ape lagi, on la.. sambung facebook lagi. lalalalala..


♥ anish ♥

No comments:

Post a Comment