Monday, May 10, 2010

~ Ipoh mali.. Ipoh mali ~

Salam.. Last weekend kami sekeluarga berkumpul di rumah makcik di Ipoh. Umi abah ke Ipoh untuk hantar adik aku Mirah daftar kat Matrix Gopeng dan kami yang lain semua turut menyebuk+menyemakkan rumah makcik. Saje la nak berkumpul, kebetulan plak mother's day kan.. nak celebrate la konon..

Pertemuan 4 penjuru.. Aku & Ja dari KL, umi & abah dari Kelantan, Wafiy dari Kangar dan Zaem dari Toronto. haha.. seronokkk sangat. Dah la lama x balik kampung. Tapi adik aku Ha xikut sebab abah x bagi dia ponteng sekolah. Biasanya dia xpenah kena tinggal, tapi kali ni abah strict skit sebab dia nak exam PMR tahun ni. sian dia.. nangis nk jmpa kakak2 & abg2 especially aku laa. haha..

Drive dari Subang ke Ipoh, 3 jam perjalanan je. Pukul 4 petang Sabtu kami bertolak dr Subang dan tiba di Ipoh pukul 7 malam. Hujan lebat giler.. Aku gilir2 drive nga Ja. Excited sangat sebab 1st time drive jauh sendiri. Actually dah biasa drive jauh, tapi sentiasa ada teman la dan jadi co-pilot kepada abah ke, sepupu ke. ni sendiri2. haha.. sebab tu excited.

Sampai je kat rumah makcik, senyuman umi abah & makcik menyambut kami. 3boys plak berebut2 menerpa memeluk kami.. sepupu2, Ana & Akash pun ikut sekali. haha.. seronoknya!! Setengah jam kemudian, Wafiy pulak smpai dr Kangar bersama seorang temannya. Yeayy.. lengkap sudah, alhamdulillah semua dah selamat sampai.


Lepas dinner, kita borak2 sambil nonton tv dan time tu la aku bwak keluar kek yang aku tempah khas untuk hari ibu. tadaaa.. abah kata, sebelum makan kek hari ibu tu, ibu2 berdua tu kena nasyid dulu.. lagu 'ibu mithali'.. haha. cupcakes tu cepat je abis, bukan dimakan oleh ibu2 tapi budak2 tuh.. suka betul dorang. Berebut2 tangan2 kecil tu amik kek and ofkos choc flavour yang abis dulu.. aku pun xsempat nak merasa, cuma sempat gigit sikit Syahir punya.




Lepas makan pukul 9.30 malam, kanak2 riang mula msuk bilik teruskan aktiviti mereka dan ibu2 bapa pula asyik berbual.. tetiba otak aku yang brilliant ni mengeluarkan 1 idea.. aku ajukan kepada Ja.. pastu Ja cuit Wafiy, Zaem.. kami mula berdiskas dalam bahasa isyarat.. dan akhirnya kata sepakat diambil. Yea.. kami nak keluar gi main bowling. haha.. Masalahnya sape yang nak bagitau abah ni?? Abah bagi ke keluar malam2 ni?? jeng3..

Takpe, kami siap2 dulu.. pastu macam biasalah, tugas aku la nampaknya untuk memberitahu abah. mula2 abah macam xbagi, pastu pujuk2 dan tengok kami semua dah siap, abah pn bagi je la.. yabedabedu!! Mula2 nak gi Ipoh Parade, tapi xjumpa jalannya. haha.. so main bowling kat Jusco pn jadi laa.. psstt, ada mamat ensem kat lane sebelah kami. Tapi dia & member dia kelakar giler, ade ke dorang baling 2 bola sekaligus.. haha. Rosak2..



Esoknya pulak, kami makan kek lagi. Kali ni yang Ja tempah. Lepas tu, kami gi main badminton kat court polis sambil ushar abang2 polis.. semangat Thomas Cup la konon. haha. Dah lama tak main ni, naik lenguh plak lengan nih. Petangnya pulak kami keluar pegi Greentown, cari barang2 keperluan Mirah. Lepas Asar plak dorang layan hoki Sultan Azlan Shah kat tv, pertemuan India vs Korea. ish, ape kelas tengok kat tv sedangkan stadium tu 2 minit je dr rumah makcik.. so aku, Ja & Zaem start kereta.. vroom pegi stadium. Tengok live lagi best. haha..


Ingat nak tunggu game Malaysia vs Australia, tapi pukul 6 abah dah bising2, tanya bila nak gerak balik KL. Bukan ape, dia bimbang drive malam2. So cancel la.. pukul 6.30 petang, kami bertolak pulang.. tata sume. Alhamdulillah, pukul 9.15 kami selamat sampai. Fuhh, best betol weekend ni. suke3..


♥ anish ♥

2 comments:

  1. jelesnyo

    narat mat zaim ore toronto pung x tahu jale gi ipoh parade, padahal dekat ceh jah dgn umoh mokcik hahahhaa

    ReplyDelete
  2. jange jeles.. bule depe kito kupo ramai2. ore toronto tu xleh arap. dio kato tau, tp saloh msuk lorong sket dh fening.. :))

    ReplyDelete