Saturday, July 10, 2010

harta & cinta hatiku

Salam.. ala, terbaca entry sepupu aku pasal cite adik2 dia.. baru teringat janji aku dalam kisah aku & cinta, nak cite pasal my love kan.. okay2.. jom layan.

My love - xde orang lainlah paling aku love.. ofkos my family. Cerita umi abah dah ade kot sikit dalam
mode: hari ibu & my abah, my hero. So kali ni aku cerita pasal adik8 aku je la. Aku anak sulung daripada 9 orang adik beradik. So meh la kalau kenal adik8 aku..

1) Izza a.k.a Mekja


Ni adik 1st aku.. bawah aku. Ofkos dia rapat nga aku.. rasanya xde rahsia kot antara kami.. sume benda aku share nga dia. Hari2 mingggu aku kat KL ni pun aku spend nga dia.. Sampai bila dia sangat bz last sem, aku sangat terasa kehilangan. Nak kacau, kesian plak.. tapi merajuk jugak la sebab langsung xde masa nak spend nga aku.. last2 aku yang kena marah nga umi. haha.. padan muka!

Tapi walaupun close, kekadang taste kitorang berbeza.. taste dia same nga umi, taste aku same nga abah. So aku nga abah salu kutuk2 taste dorang. "huh, what a bad taste!"wakakkaka..

2) Wafiy a.k.a Wap

Yang ni, ikut jejak abah.. bakal ustaz insyaAllah. tapi katanya nak jadi ustaz rock.. uwekk. Sume dia sapu. Tilawah dia join, nasyid dia join, sukan pun dia masuk. Kat kampung pun, kalau abah dapat 2/3 jemputan solat hajat/tahlil serentak, dialah wakil abah.

Wap ni la 'penasihat' kami bab2 penampilan. Selalu kena laser ngan dia bab2 pakaian (biasanya Ja la, bukan aku! haha). Dia suke ajar 2 orang kakak dia ni cara2 jadi sopan.. ikut ciri2 wanita pilihan dia. Konon nanti dapat laki soleh macam dia.. erkk, soleh ke? perasan!!!

3) Zaem a.k.a Ain


Nama dia ala pompuan sket kan.. ala, name manja kat umah, biasa la tuh. Tengah study kat UTP, Tronoh. So far, dia lah paling bijak dalam family kitorang.. 11A's in SPM. Tapi dia jugak lah paling suke main2, paling malas mengemas. Kalau dia kat rumah, barang2 dia bersepah2.. bebel la sampai abis air liur sekali pun, belum tentu dia pedulik. ade aje jawapannya. x makan saman! sampaikan bila dia kembali ke kampus, umi rasa rindu plak nak tengok rumah bersepah. haha..

Dia jugak la 'tok jogho' dalam family. hehe.. tok jogho tu tukang buat lawak la. Geng abah ni, bab2 mapuh ore no 1! memang xkering gusi melayan!

4) Amirah a.k.a Lah


Cerita Lah aku penah citer sket dalam
16march, dia sekarang tengah study kat Matrix Gopeng. Lah ni agak kasar sket. Arwah nenek aku dulu selalu bebel dengan dia suro jadi lembut sket.

Tapi tu cite lama, masa dia sekolah rendah. Sekarang dah anak dara, dah lembut sket. Plus gedik pun ade.. Spesis aku jugak ni, umur 18 tahun baru terlepas dari kenal dunia 1 spesis. hehe.. kita orang sekolah pompuan je la. So kat matrix la baru start nak.. ermm.. nak ape eh.. ntah.

5) Hakimah a.k.a Ha


Anak pompuan last dalam family.. palinggg manja! Sikit2 nangis, sikit2 merajuk, sikit2 muncung. Tapi tu dulu la.. sejak dah stay kat hostel ni, dia dah matured sket. Lagipun ade 3 orang adik lagi kat bawah tuh.

Ha ni paling senyap dan baik dalam umah kita orang. Dengar je cakap kita orang. Tak banyak kerenah. * tengok muka dia tu, muka baik kan. haha *. Dia close dengan aku, suke dengar cerita2 aku, suka bercerita dengan aku, suka bertanya pendapat aku dan suka tiru aku. haha

6) Khairuddin a.k.a Yo & 7) Ikram a.k.a Itam

'kembar'

Yo & Tam - dorang ni kalau orang xkenal, mesti tanya.. ni kembar ke? Padahal umur beza 2 tahun. Yo darjah 5 dan Tam darjah 3. Dua orang ni keje nye gaduh je.. tapi time baik, rapat sangat puloq. Yo ni manja sket compare nga adik dia tuh, Kalau gaduh sure dia nanges dulu. Tam cool sangat! Tapi bile dengan orang luar, Yo memang abang yang baik. Dia akan jaga adik2 dia tu.

Sedara2 salu cakap Tam nakal, dia suka kacau orang. Tapi sebenarnya dia sangat baik, senang suruh, dengar cakap, manja dan bijak dalam study. Compare Yo & Tam, aku senang cair dengan Tam kalau bab2 memujuk mintak dibelikan apa2. hehe. Kalau nak berpisah pun, aku nak gi KL.. dia mesti hulur pipi dia suruh aku cium.. muahhh, sayang sangat!

8) Syahir a.k.a Syah a.k.a Cahir


The last one is my baby boy Syahir! Tak sangka dah besar adik bongsu aku ni.. dah 7 tahun beb, dah masuk sekolah dah. Aku perasan dia dah pandai malu bila aku peluk2 cium dia depan orang. ade aku kesahh?? haha.. kita orang selalu cakap kat dia, syah xyah la besar.. jadi kecik cenggini je sampai bila2.. best! haha. Tapi dia ni sekarang, kalau bercakap, membebel.. cot cet2 macam nenek tua! Ja panggil dia 'orang tua' sebab dia suke membebel plus gigi dia rongak. haha.

yeahh. my 3boys

Even ada 9 orang tapi 3 boys ni je yang teman umi abah kat rumah sekarang. Yang lain sume kat hostel. Tapi dorang ni pun dah cukup mengecohkan rumah tu. (penyalahgunaan bahasa dikesan di sini. hehe). Masing2 ada perangai dan peilnya sendiri.

Bila bab membeli pakaian untuk 3 boys ni, aku xpenah bias. Aku kena beli 3 pasang/helai wei! Sian aku kan.. xbole beli satu/dua. Bukan ape, aku xsanggup tengok muka yang lain tu bila tak beli baju ke dia. Abah selalu marah aku beli baju untuk dorang.. dah banyak katanya. Tapi, aku kekadang xleh tahan la tengok baju budak laki smart2 kat shopping complex tuh. hehe


Selalu aku terfikir, camne la dorang bertiga ni bila besar nanti. Umi selalu cakap, sempat ke umi abah tengok dorang ni masuk u. Hmm.. aku dan adik2 yang besar ni la yang akan bertanggungjawab atas mereka nanti.

Umi abah jugak selalu cakap, dorang xde harta nak tinggalkan untuk kami.. Kamilah harta mereka, anak2 yang diberikan didikan yang sempurna untuk gapai kejayaan dunia akhirat. Alhamdulillah, semua kami dihantar ke sekolah agama... SMKA, mendalami subjek2 agama dan juga bahasa arab. Sekurang-kurangnya baca Al-Quran faham jugaklah makna kan. hehe..

Doa dan harapanku, semoga kami adik beradik menjadi rahmatal lil a'lamin.. insan berguna yang menjadi rahmat dan menyumbang kepada orang2 sekeliling. Dan semoga pahala dan rahmatnya mengalir menjadi amal soleh buat 2 insan yang membesar dan mendidik kami. insyaAllah..

anak2 dara ustaz li & cikgu mah

2 hero perasan with cousin

3 boys with cousin


"Ya Allah, kekalkanlah nikmat kebahagiaan yang Engkau kurniakan kepada kami ini. Jadikanlah kami hamba2Mu yang berguna, berjaya di dunia dan akhirat. Pelihara dan tuntunlah kami agar sentiasa di jalan yang Engkau redhai. Amin"

♥ anish ♥

1 comment:

  1. tacing baca part nk last2..T_T
    nway, semoga diberkati selalu hendaknya..

    ReplyDelete