Monday, November 15, 2010

Hari Arafah (9 Zulhijjah)


Salam.. besok 9 Zulhijjah, hari Arafah. Lebih 2.5 juta jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia termasuk 26,000 dari Malaysia wukuf di Arafah hari ini dalam cuaca kering dengan suhu sekitar 34 hingga 35 darjah celcius.


Sedikit sharing tentang hari Arafah buat renungan bersama. Semoga kita beroleh keberkatan salah satu hari agung umat Islam dengan memperbanyakkan doa dan amal ibadah insyaAllah..

- Hari Arafah hari istimewa.
Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah (9 Zulhijjah)." (Sahih Muslim)

- Pujian Allah bagi orang yang wukuf di Arafah.
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT. memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada penduduk langit dan berkata kepada mereka : "Lihatlah kepada hamba-hamba-Ku yang datang kepada-Ku.". (Riwayat Ahmad)

- Digalakan berpuasa kepada yang tidak menunaikan haji
Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah (9 Zulhijjah)? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Dikaffarah(diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Sahih Muslim)

- Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:
Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah. (Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah rha)

Allahu akhbar!


♥ anish ♥

No comments:

Post a Comment